شنبه 26 آبان 1393برچسب:, :: 13:14 :: نويسنده : سمیه مشهدی
در پژوهشی در سازمان ملی سوادآموزی انگلستان، از دانش آموزان دبستانی، راهنمایی و دبیرستانی درباره ی ویژگی های شخصیت هایی که می توانند شوق به خواندن را درآن ها برانگیزانند، پرسیده شده است. اگر چه کم و بیش، بسیاری از دانش آموزان فردی از اعضای خانواده شان را به عنوان الگو معرفی کرده اند، کودکان راهنمایی و دبیرستان، بیش تر از دانش آموزان دبستانی، ورزشکاران یا موسیقی دانان بنام را به عنوان الگو برگزیده اند. حتی اگر شهرت این افراد به سبب مهارت های مطالعه و خواندن آن ها نبوده باشد، به باور جوانان آنچه پیشنهاد کنند، می تواند در تشویق آن ها به مطالعه تاثیرگذار باشد. با این که نقش افراد گوناگون در تشویق دانش آموزان دبستانی به خواندن بسیار بیش تر بود، دانش آموزان راهنمایی و دبیرستانی به نقش دوستان خود در مدرسه اهمیت بیشتری داده اند. آنچه شما می توانید انجام دهید:
تجربه مدرسه ابتدایی وست تورنتون، کرویدون " بسیاری از دانش آموزان به ما گفتند که الگوی مطالعه ندارند و کم تر دیده اند که پدر و مادرشان مطالعه کنند. به همین سبب ما تصمیم گرفتیم به کمک تمام کارکنان مدرسه، مهارت خواندن را در حد امکان آموزش دهیم. ما از همه ی کارکنان مدرسه خواستیم که درباره ی عادت های مطالعه ی خودشان بنویسند (کتاب های مورد علاقه شان چه ویژگی هایی دارند؟ دوست دارند چه زمانی مطالعه کنند؟ و ... ) سپس پاسخ های آن ها را در همه جای مدرسه به نمایش گذاشتیم. هر آموزشگر کتابی را که در حال مطالعه ی آن بود روی در کلاس خود به نمایش گذاشت. این طرح با برگزاری نمایش های تصویری سرگرم کننده، همه ی اعضای مدرسه را به مشارکت جلب کرد. ما همچنین پوسترهایی از شخصیت های شناخته شده ی داستان ها را در راهروهای مدرسه نصب کردیم و از دانش آموزان خواستیم کتابی واقعی یا تخیلی را به آن ها معرفی کنند. یکی دیگر از برنامه های ما پیوستن به برنامه ی "قهرمان مطالعه" بود تا دانش آموزان را در فرایند تصمیم گیری مشارکت دهیم. "قهرمان مطالعه" برنامه ای است که به کمک گروه های مطالعه ی همیار، کودکان بی علاقه به مطالعه را به خواندن تشویق می کند. هر پنج شنبه بعد ازظهر، دانش آموزان عضو برنامه بادانش آموزان کلاس های بالاتر کتاب می خوانند و ما عکس های آن ها را همراه کتاب های پیشنهادی شان در کتابخانه ی کوچک کلاس به نمایش می گذاریم. موفقیت گروه "قهرمان مطالعه" سبب شد که دانش آموزان به طراحی یک برنامه ی زمان بندی جدید و نیز صفحه ای روی سایت مدرسه بپردازند که در آن مناسبت هایی برای مطالعه و کتابخوانی پیش بینی شده است. "
برگردان:
سارا پیرزادهویراستار:
گروه ویراستاران کتابکمنبع:
http://teachers.org.uk
نظرات شما عزیزان: ![]()
![]() |